Pneumatiky



POPIS PNEU

 

Nosnostní index -  LI (load index)

 je číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek

LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600

 

 

Rychlostní index - SI (speed index)

 udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Symbol L M N P Q R S T U H V W Z
Rychlost 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 >270

 

Ostatní zkratky v popisu pneumatiky

OL - Osobní letní
OU - Osobní univerzální
CL - Comercial letní
CU Comercial - univerzální
4L - 4x4 letní
4S - 4x4 speciální
4U - 4x4 univerzální
NN - Nákladní návěsy
NV - Nákladní vodící
NZ - Nákladní záběrové
NVZ - Nákladní vodící i záběrové
AS - Agro+speciální
M - Moto
DU - Duše
DI - Disk ocel

4x4 - pneu určené pro pohon 4x4
MFS, FR, RPB, FP - ochranný lem ráfků z lehkých slitin
XL, RF - zesílené pneu s vyšší nosností
RW,OWL - bílý nápis na bočnici
RB - černý nápis na bočnici
RY - žlutý nápis na bočnici
M+S - zimní a celoroční pneumatiky (bláto a sníh) "mud and snow"
TL - bezdušové provedení
TT - provedení s duší
*,O - prvovýroba
DSST, SSR, ZP, RFT, EMT, ZPS -samonosná technologie(náhrada rezervy)
XNW - bílý pruh na bočnici
SW - úzký bílý pruh na bočnici
C - comercial, lehká nákladní vozidla
INSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
OUTSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo vně
ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
STUD - pneu s možností použití hřebů

Dezén pneumatik

Co Vás na pneu zaujme jako první je dezén, tedy vzhled běhounu pneumatiky. Dezény dělíme na 4 druhy: Symetrický, asymetrický, směrový a směrový asymetrický.



Dezény pneumatik

 

Dojezdové pneumatiky

Dnešní výrobci vybavují svoje pneumatiky tzv. „Systémem nouzového dojetí“. Princip tohoto systému spočívá v tom, že je pneumatika vybavena podpůrným prstencem. Ten zajišťuje zachování tvaru pneumatiky po defektu pro dojetí do servisu.

Tento systém má své výhody i nevýhody.              

Výhody systému:

  • při defektu je možné jet na pneumatice až 80 km/h rychlostí, aniž by se snížily jízdní vlastnosti
  • pneumatiku lze použít na jakýkoliv dostupný ráfek  

Nevýhody systému:

  • tento systém je možné použít pouze na autě, kde je namontován systém signalizace poklesu tlaku v pneumatikách

Zkratky systému nouzového dojetí některých výrobců:

  • Bridgestone – RFT ( Run Flat Technology )
  • Dunlop – DSST ( Dunlop Self-Supporting Technology )
  • Continental – SSR ( Self Supporting Runflate )

Systém Run Flat

Systém Run Flat je pneumatika, která se dokáže vyrovnat s propíchnutím pro dalších sto kilometrů jízdy, což umožňuje řidiči dostat se na nejbližší servisní stanici. Není potřeba náhradní kolo (s velkou úlevou pro zavazadla) hever ani scéna zobrazující auto zastavené na kraji silnice s majitelem, který se snaží zašpinit co nejméně při nepříjemné práci. Zásluha této revoluce patří největším výrobcům, kteří mají v jejich sortimentu již nějakou dobu tento zvláštní typ pneumatiky, která dokáže řešit nejstarší nedostatek spojený se světem motorů. Vše s nejvyšší aktivní a pasivní bezpečností a přilnavostí k vozovce, kterou nemusí závidět starším pneumatikám.